Gwiazdki hotelowe

Pięć to luksus, trzy – solidny standard, jednej zaś z reguły się wystrzegamy. A jednak mało kto zdaje sobie sprawę, co tak naprawdę oznaczają gwiazdki w hotelach, jakie usługi nam gwarantują i czy rzeczywiście są wyznacznikiem jakości obiektu. Najwyższy czas rozwiać wszelkie wątpliwości!

Odkryj najbardziej prestiżowe hotele w Polsce – tylko 4* i 5* do -70%>>

gwiazdki hotelowe„To nie do pomyślenia, by hotel 4-gwiazdkowy nie miał klimatyzacji!!!”, „5 gwiazdek i brak basenu?!”, „W hotelu tej kategorii szlafrok w pokoju to konieczność!”, „Jedzenie było bardzo przeciętne, hotel nie zasługuje na 5 gwiazdek!” – takie opinie to najlepszy dowód, że liczba gwiazdek uważana jest powszechnie za ostateczny i niepodważalny wykładnik jakości wszystkich oferowanych usług, charakteru obsługi, a nawet „obowiązkowego” wyposażenia hotelu. A to nie do końca prawda. Określony gwiazdkami standard hotelu to nie tylko rzecz stosunkowo świeża (po raz pierwszy tego typu kategoryzacja pojawiła się pod koniec lat 50.), ale też różni się znacznie w zależności od kraju i regionu świata. I tak np. we Francji jeszcze 10 lat temu próżno było szukać hoteli 5-gwiazdkowych, Grecy nad gwiazdki przedkładają litery, zaś w krajach skandynawskich system gwiazdkowy w ogóle nie obowiązuje.

Odkryj najbardziej prestiżowe hotele w Polsce – tylko 4* i 5* do -70%>>

 

Gwiazdki hotelowe - 5 gwiazdekA jak jest w naszym kraju? Tutaj sprawa wydaje się jasna – gwiazdki (od 1 do 5) przyznawane są przez Marszałka Województwa na podstawie ściśle określonych przepisów zawartych w ustawie o usługach turystycznych z 1997 r. Marszałkowi pomaga w tym specjalna komisja, w skład której wchodzą m.in. przedstawiciele Sanepidu, straży pożarnej, nadzoru budowlanego oraz branży hotelarskiej.

To oznacza, że aby zakwalifikować się do konkretnej kategorii, hotel musi spełnić odpowiednie wymogi. Ba, nawet sama nazwa „hotel” jest zastrzeżona i dotyczy wyłącznie obiektów posiadających co najmniej 10 pokoi (w tym większość miejsc w pokojach 1- i 2-osobowych), świadczących szeroki zakres usług związanych z pobytem klientów. Tym samym hotele odróżniają się od moteli, pensjonatów czy schronisk, a nazywanie tak obiektu, który w myśl przepisów hotelem nie jest, może się skończyć wysoką karą.

Odkryj najbardziej prestiżowe hotele w Polsce – tylko 4* i 5* do -70%>>

 

gwiazdki hotelowe - lista wymagańLista wymagań, które bierze pod uwagę komisja przyznająca gwiazdki, liczy sobie aż 52 punkty. Co więcej, są to w przeważającej większości kwestie formalne, które zwykle nie mają bezpośredniego związku z jakością oferowanych usług. Przeglądając ją, możemy się dowiedzieć bardzo ciekawych rzeczy. Otóż każdy hotel bez wyjątku musi mieć np. pokoje wyłożone wykładziną dywanową lub dywanami, w każdym powinny znajdować się wydzielone pokoje dla palących, obowiązkowe są również firanki, zasłony lub żaluzje w oknach, szklanki w pokojach, co najmniej 3 wieszaki na osobę, telefon i faks dostępny w recepcji oraz… sama recepcja.

Ponadto wszystkie hotele muszą serwować gościom śniadanie i akceptować karty płatnicze (choć w przypadku hoteli 1- i 2-gwiazdkowych wymóg ten obowiązuje tylko obiekty posiadające więcej niż 50 pokoi). Jeśli hotel liczy sobie ponad 3 piętra – a dla hoteli 5* wystarczy nawet 1 dodatkowa kondygnacja – koniecznym elementem wyposażenia jest winda. Nie ma również co marzyć o liczbie gwiazdek od 3 wzwyż, gdy nie posiada się daszku nad wejściem, igielnika i wody mineralnej w każdym pokoju, mebli wchodzących w skład jednego kompletu oraz jednolitych uniformów dla wszystkich pracowników. O smaku potraw nie ma jednak mowy…

Odkryj najbardziej prestiżowe hotele w Polsce – tylko 4* i 5* do -70%>>

Skomplikowane? Aby nieco ułatwić orientację, przedstawiamy listę najważniejszych udogodnień wymaganych w przypadku każdej kategorii hotelu

Hotele 1-gwiazdkowe

  • Minimalna wielkość pokoju 2-osobowego – 10 m2
  • Minimalna liczba pokoi z łazienką – 25% (w przypadku nowo budowanych hoteli 100%)
  • Minimalna wielkość hallu recepcyjnego – 10 m2
  • W pokoju: lampka nocna przy łóżku, szafa i min. 3 wieszaki na osobę, biurko lub stół, krzesło, lustro, wieszak ścienny, szklanki, dostęp do co najmniej 1 wolnego gniazdka elektrycznego
  • W łazience: wanna lub kabina prysznicowa, umywalka z blatem lub półką, WC, lustro, kosz na śmieci, mydełko lub mydło w płynie, ręczniki
  • Zapewnienie miejsca postojowego na czas przyjazdu i odjazdu gości
  • Parking lub garaż (w przypadku hoteli poza centrum miast)
  • Śniadania podawane na miejscu
  • Ogrzewanie w całym obiekcie
  • Zimna i ciepła woda przez całą dobę
  • Możliwość oglądania telewizji w miejscu ogólnodostępnym
  • Telefon i faks w recepcji
  • Budzenie
  • Przechowalnia bagażu
  • Sprzedaż gorących napojów przez całą dobę (również z automatów)
  • Codzienne sprzątanie
  • Wymiana pościeli i ręczników co 3 dni lub na życzenie gości

Hotele 2-gwiazdkowe

Wszystko to, co hotel* oraz dodatkowo:

  • Minimalna wielkość pokoju 2-osobowego – 12 m2
  • Minimalna liczba pokoi z łazienką – 50% (w przypadku nowo budowanych hoteli 100%)
  • Minimalna wielkość hallu recepcyjnego – 20 m2
  • W pokoju: miejsce na bagaż, radio
  • Aperitif-bar lub bar kawowy

Hotele 3-gwiazdkowe

Wszystko to, co hotel** oraz dodatkowo:

  • Minimalna wielkość pokoju 2-osobowego – 14 m2
  • Minimalna liczba pokoi z łazienką – 100%
  • Minimalna wielkość hallu recepcyjnego – 30 m2
  • W pokoju: telewizor, telefon, materiały piśmiennicze, zestaw do czyszczenia ubrań i butów, igielnik, torba na bieliznę do prania, woda butelkowana
  • W łazience: ręcznik kąpielowy
  • Restauracja (chyba, że w odległości min. 500 m od hotelu znajduje się restauracja)
  • Room service – podawanie posiłków do pokoju przez min. 18 godz. na dobę
  • Sprzedaż kosmetyków i środków higieny osobistej
  • Usługi prania i prasowania

Hotele 4-gwiazdkowe

Wszystko to, co hotel*** oraz dodatkowo:

  • Minimalna wielkość pokoju 2-osobowego – 16 m2
  • Minimalna wielkość hallu recepcyjnego – 40 m2
  • Klimatyzacja (w przypadku hoteli, które wystąpiły o klasyfikację po 16 listopada 2011 r.)
  • W pokoju: fotele wypoczynkowe lub kanapa, stolik, minibar lub lodówka
  • W łazience: suszarka do włosów
  • Kompleks odnowy biologicznej: basen, sauna, siłownia, solarium, masaże, SPA – co najmniej 2 rodzaje usług
  • Codzienna wymiana pościeli i ręczników
  • Zapewnienie gościom strzeżonego miejsca postojowego lub usługi odwozu auta na strzeżony parking
  • Sprzedaż gorących napojów przez całą dobę (bez automatów)
  • Usługa bagażowa przez całą dobę
  • Kwiaciarnia lub możliwość dostarczenia kwiatów
  • Prasa codzienna

Hotele 5-gwiazdkowe

Wszystko to, co hotel**** oraz dodatkowo:

  • Minimalna wielkość pokoju 2-osobowego – 18 m2
  • Minimalna wielkość hallu recepcyjnego – 50 m2
  • W pokoju: sejf
  • W łazience: telefon, waga
  • Oddzielne wejście i wydzielona droga bagażu gości

Odkryj najbardziej prestiżowe hotele w Polsce – tylko 4* i 5* do -70%>>